Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

kuljbabky

Když k nám ukrajinská rodina v dubnu přijela, říkal manžel, že je to jeho pomsta Putinovi. Netušili jsme však, jak se do nich zamilujeme.

 

Přišel ke mně a v malé pěstičce tiskl několik různě dlouhých pampelišek. Natáhl ručku a oči s dlouhými řasami měl sklopené.

"Jé, to je pro mě?" , dojímám se.

Kývl hlavičkou, oči stále upřené dolů, řasy se nepatrně zachvěly a buclatou tvářičku přeběhl nachový stín.

Bogdan. Jedno z tříletých dvojčat, které u nás spolu s babičkou Marií a maminkou Julií, našlo azyl. 

Vzala jsem si pampelišky do ruky a Bóďu políbila. Z nosu mu trochu teklo.

Jejich maminka je už starší a má o své vysněné děti strach, a tak je trochu více hýčká a více obléká, když se trochu nachladí.

Maminka Julia učí v mateřské školce. Je moc milá a usměvavá. Táta dětí je jako i další tátové na Ukrajině, kde bojuje proti "banditům" , jak Julia vysvětluje dětem.

A babička Maria v sedmdesáti, plná elánu, se pouští do  naší zpustlé zahrady. Plevel pod jejíma rukama jen mizí. Sází rajčata, mrkev, řepu, brambory. Říkáme jí balšája kalchóznica a všichni se smějeme. Vypráví o své úrodné zahradě na Ukrajině a učí mě ukrajinské názvy rostlin: sedmikrásky skažut marharítky, pampelišky jsou kuljbabky.a medvědí česnek je česnek zajačij.

Vypráví také o svém muži, který se někde u Irpině ztratil. Musí ho jít hledat, přestože v zemi není bezpečno a bábuška neví, co jí čeká. "Jaj, dá-li Bog, šo by žil!", křižuje se. To jsou jediné okamžiky, kdy zvážní.

Pak rázným krokem dojde do kuchyně pro sušenky a čokoládu. Zdá se, že mají jídelníček daný: boršč - šokolád - boršč - šokolád - borš. "Jarmiločka, nádo kušát... kušáj, kušáj! Éto na endorfíny!" a zase se směje.

Obě dvě ženy jsou naše dobíječky, shodujeme se s manželem, jsou plné laskavé energie a víry, jsou neskutečně pracovité a statečné. Multifunkčnyje, říkají a smějí se.

A druhé dvojče, Ivan, je multifunkční po nich. Buď to je balšoj alpiníst, nebo policíst, nebo bandita - to, když uzme přes zákazy obou žen kousek čokolády.

Teď si však hraje na zahradníka: "Ja balšój agarodnik!"

Bere mi kuljbabky z ruky a se slovy nádo zasadit! vrtá druhou ručkou mezi mečíky v okrasném záhoně lopatkou díru, aby tam pampelišky zasadil.

:-)

Vot tak.

 

 

 

 

Autor: Jarmila Horáková | středa 25.5.2022 16:26 | karma článku: 26,52 | přečteno: 686x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové si přivlastňují Kanta. Je naše kořist, tvrdí gubernátor Kaliningradu

29. dubna 2024  9:17

Gubernátor Kaliningradské oblasti, nejzápadnější výspy Ruska na březích Baltu mezi Polskem a...

Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel

29. dubna 2024  8:33

Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne