Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Postřehy pacienta

O nemoci a lidských podivuhodnostech trochu jinak a s jemnou nadsázkou mířenou i do vlastních řad. Každá  pointa se zakládá na skutečnosti. Ale vůbec žádná vám nemusí připadat vtipná.

*

Nemoc se ohlásí, když si myslíte, že jste zdraví a nesmrtelní.

*

 

Nejzdravější lidé jsou hypochondři. Mají se hypochondři rádi?

Hypochondrie je ale také diagnóza.

Nebo druh herectví.

Je to talent.

Talent se nemá zakopat, ale zúročit. 

Moje prababička uměla v pravou chvíli dokonale střihnout srdeční slabost, a tak se v zachovalém stavu bez vážnější nemoci dožila 96 let.  Měla neskrývaný zájem o vše lidské a s klidem staré indiánské squaw si každou chvilku odplivla na chodník a spokojeně se zatvářila, že se zbavila hnusu.

Proč to nedovedu? Proč mám zábrany a raději vše spolknu?

*

Nemoc.

Co je nemoc?

Ač je její příčina obestřena tajemstvím, lékař vám musí vždy nějakou diagnózu vymyslet. Dokonce i já, pacient, jsem trvala na diagnostické jistotě. Ať vím, kvůli čemu musím trpět nebo dokonce zemřít.

"Co vám je?" ptá se mě doktor.

Překvapeně na něj kouknu a myslím si, že by to měl vědět on.

A tak na mě napasovali rovnou dvě diagnózy. Skoro nikdo se nepozastavuje nad tím, že je  to absurdní, pouze moje mamka a babička nad tím kroutí hlavou. Znají mě lépe než já sama sebe. Ví, že mi chybí klid, štěstí, stabilita denního řádu. 

Vychutnat si jídlo, víno. Klid a nohy v teple. Snad všechny nemoci mají podle babičky počátek ve studených nohách.

Dnes už vím, že na tom něco je. Snažím se tuto moudrost předat svým dětem, ale marně... "Mami, já vím, už jsi mi to říkala...."

A ten doktor měl nakonec pravdu. Jen já mohu vědět, co mi ve skutečnosti je.

A tak jsem zrušila diagnozy a prognózy a stále ubírám léky.

Protože vím, že potřebuji mít klid a nohy v teple.
*

Zatímco jsem se trápila, že se nemůžu věnovat dětem, syn, který si dodnes rád hraje s autíčky, dokázal projevit upřímné potěšení z toho, že mě v megaobchodňáku může vézt na vozíku jako by řídil F1 a dělat brmbrm. 

Ostatně, nadhledu nás učí právě děti...  Když šla naše spřátelená rodina do restaurace na oběd a jejich tatínek si potřeboval  odskočit, zeptalo se ho nahlas nejmladší dítě: "Tati, ty máš problémy s prostatou?"

Co následovalo dál, kdy vybuchla smíchy celá restaurace, si snad dovedu představit v hrubých rysech díky tomu, co jsme dělaly za blbosti jako malé děti, když jsme jedly rajskou se špagetami.

*

A na závěr: 

Nemoc není sranda, ale může nás naučit žít s humorem.

Smrt se nám stejně nevyhne. Ale proč by měla přijít dřív, než je nutné? 

Všechno má svůj čas. A ten čas je dobré vyplnit podle nás... 

Nebojme se si odplivnout.

A žít v klidné moudrosti a se špetkou koření - úsměvem.

I kolem smrti se úsměv může mihnout.

Jedna pracovnice hospicu řekla: "Buďto máme tolik práce, že nestíháme, nebo je mrtvo."

 

Autor: Jarmila Horáková | neděle 12.2.2017 16:13 | karma článku: 20,22 | přečteno: 806x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 607x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne