Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poslední šálek kávy

Včera jsme se byli podívat na nové prostory Hospicového hnutí Vysočina. Na korkové nástěnce viselo netradiční parte.

Na světle žlutém papíru posetém motýlky zářil barevný obrázek usměvavé paní Jany popíjející kávu a k tomu byla připsána její slova o posledním šálku a o pití kávy na věčnosti.

To mě dostalo. Nejen pozitivním přístupem k realitě, ale i kvůli tomu, že si parte paní Jana navrhla sama.  

Musela to, myslím, být silná žena. Nesobecká, přátelská. Taková, že i když zemřela dříve, povzbudila své milé a blízké, dokonce i mě, ačkoli jsem ji neznala. 

Zaujalo mě ale také popíjení kávičky. Znamená to, že si uměla vychutnat drobné životní radosti. To každý neumí, máme takové příbuzné. 

Říkám si: 

Téma smrti prosvítá do života, ať chceš anebo ne. Budeš se umět rozloučit a opustit? Propadnout se do neznáma?

Myslím, že je to tak, že si prostě bereš na cestu to, čím žiješ. Každý okamžik svého života.  Když jsi chodící kalkulačka a máš studený čumák, potom jsi sám, sama a bojíš se. Když svůj život umíš prožít s šálkem  kávy a pozoruješ tiše svět z okna, nebo si klábosíš  s kamarádkami, nebo luštíš křížovky, prostě děláš cokoli co tě těší a neužíráš se, potom i ten odchod je možná jaksi snazší. Sice to vše také musíš opustit, ale vůně tvé kávy tě provází.

Tou kávičkou se podle mě může stát jakákoli denní chvíle pohody. Vzpomínám na ty  časy moc ráda. Ať už jsem je prožívala s mojí mamkou a s pletením v ruce, nebo s kamarádkou v kavárně.

Když byly děti malé, otevřela jsem dokořán okno v ložnici. Na venkovním parapetu jsem měla truhlík s modrou lobelkou, růžovou begonii a ještě nějaká kvítka. Na vnitřní parapet jsme si prostřely pití a něco k tomu. Slunce nám malovalo pihy na tváře a nám bylo dobře.

Vychutnat si svůj šálek kávy, jakékoli...  

Víte, která káva je prý nejlepší? Z horské plantáže na Jamajce. Jamaica Blue Mountain. Tato plantáž má speciální přírodní podmínky pro pěstování kávovníku. Kafičko z ní je také nejdražší, ale plánuji si, že právě tuto kávu při zvláštní příležitosti koupím a vypijeme si ji s dětmi a babičkami. 

Ano, na vánoce!!!

Když píšu tyto řádky, usmívám se. Pusu mám od ucha k uchu. Těším se. Jamajská káva mi už voní v myšlenkách. 

Napadá mě, že to je ono.

Na smrti je nejdůležitější život.

 

Autor: Jarmila Horáková | pátek 9.9.2016 10:05 | karma článku: 26,00 | přečteno: 628x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 215x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne