Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poslední rozloučení

Jak to po smrti je? Činí duše nějaké pokání? Nevím. Říkám si ale, jestli to není tak, že našim zemřelým je odpuštěno, jen my, pozůstalí pozemšťané, je držíme v poutech neodpuštění.

Stále jsou naši mrtví s námi

Nikdy nejsme sami...

 Probuzení ze včerejšího dne není snadné. Trvá dost dlouho než se proberu. Pomalu se rozcvičuji a přemýšlím... sevření duše vyvolává sevření těla.  Dýchám tak zhluboka, že mám pocit, že prostor nade mnou se klene v tmavě modrou apsidu,  jen místo románské mozaiky Pantokratora, mi tanou na mysli tváře příbuzných. Mám vůči nim dluhy, vím. Jedna z těchto tváří je tvář mé babičky, která je už několik let po smrti. Zítra by slavila narozeniny. 

Neměla mě moc ráda. A já ji moc nechápala. Zemřela, když už byly naše děti na světě. Přestože jsme jeli na zádušní mši, přece jen jsem si uvnitř sebe, s ní nebo vlastně se mnou, vše nevyříkala. Tenkrát jsme hodně spěchali. K čemu rituál rozloučení, když se nezastavím? Až dnes dávám slovo myšlenkám, které jsem odkládala do šuplíku ad acta, jako někdo odkládá staré fotky. 

Staré fotografie jsou zrcadlo vzpomínek. Mluví o našich emocích. O přáních, láskách, nadějích, křivdách a zklamáních. Jsou obrazem pout s minulostí.

Táta vyvolával fotky v těsném umakartovém prostoru panelákové koupelny. Někdy mě  do toho tmavého světa kouzelného zjevování minulosti brával s sebou. Říkal mi co je ustalovač,  vývojka... a v oranžových kádinkách pinzetou ty bílé papíry máchal . Za pár okamžiků se  vyjevovaly tváře, pohyby, události. I moje pihy :-)

Vyvoláváme fotky pro vzpomínky a vzpomínky volají nás. Svírají, lechtají, studí i hřejí...

Mám ráda staré fotografie. Možná více pro sentiment, pro iluzi... abych se vyhnula nepříjemnému zjištění, že nebylo vše idylické, jak bych si přála, a že jsem vlastně neodpustila.

Potřebovala jsem to v sobě uzavřít. Tak jsem zapálila svíci z včelího vosku. A jak ten plamen tiše a měkce hoří, vše se ve mně zklidňuje. Babička měla dost složitý život...

Svíce taje a pomíjí, odchází do minulosti, jako ,,obrácená vývojka", a já nechávám babičku v mých myšlenkách v klidu spát.

Odcházení zemřelých a loučení s nimi je posvátná chvíle. Až mě z toho mrazí, jak je to skutečné.

 

... ať odpočívá  ve svatém pokoji i v pokoji mé duše.

Co bylo, bylo.

Děkuji za vše.

Autor: Jarmila Horáková | čtvrtek 22.1.2015 7:47 | karma článku: 12,15 | přečteno: 416x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 215x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá

5. května 2024  18:22

Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...

Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách

5. května 2024  18:20

Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

V německém Magdeburgu strhl vichr skákací hrad i s dětmi do Labe

5. května 2024  17:45

V německém Magdeburgu v neděli poryv větru strhl do Labe skákací hrad, na kterém se bavilo několik...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne