Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jestli nezmrznu, budu svobodná

Bdím zabalená do svetru a teplých ponožek. Přízemní mrazík ve třetím patře se mnou třese. Mám už několik hodin nedělní ráno. Trochu chaotické. Abych nikoho nevzbudila, vymýšlím si tiché činnosti. Ale jsem nějaká nerozhodná. Asi jak si z nás, holek, dělal legraci třídní... ženská neví, co chce, ale nedá pokoj, dokud toho nedosáhne...

Hm... to já pokoj dám, protože mně stačí roztahat klubíčka vln, štůčky látek, to vše prakticky na jediné volné ploše našeho bytu, to je asi 2-3 mv našem pokoji, kde se scházíme všichni.

Zrovna nedávno jsem přemýšlela nad tím, jak jsou ti moji milí shovívaví. Na tom vzácném kousku volné plochy, povrch parkety, kde se smím oddávat kreativitě a umělecké svobodě, není jen prolézačka různých vlnových délek, ale i tuby akrylek, temper, konturek na hedvábí, pastely suché a mastné, nůžky, korálky,  drátky, špagátky, plechová krabice s knoflíky po babičce a pochopitelně kelímek s vodou a štětce.

Musím si sama ve svém stavu dávat pozor, abych se do něčeho nenamočila, nesesula, abych opět ztěžka nedosedla na otevřenou konturku. Tenkrát byla zlatá. A já měla zlaté pozadí... jo, stejně to jsou zlaté časy... a pan Krakonoš by měl u nás co překračovat.

Babička, manželova máma, se u nás proslavila větou, vyřčenou v její typické poloze: Seděla na židli, lokty na kolenou, ruce zbožně sepjaté. Jako bývalá pedagožka vytrénovaná i zpod zamhouřených očí  monitorovat veškerý nežádoucí šum a pohyb ve třídě při písemce, monitorovala  jako CMR - centrální mozek rodiny - naše stoprocentní pokrytí. Dosažitelnost jejího signálu byla pět čárek.

"Děti, vy jste taková umělecká domácnost... nepotřebujete s něčím pomoct?"

S babičkou, přiznávám, teď trochu bojuji. Hlídám si své teritorium, kam může každý, ale nesmí ho přetvářet ku obrazu svému.

Svoboda nejen Tibetu, ale i umělecké domácnosti.

A jak jsem na tom se svobodou já? Když se tak roztahuju. Snažím se co nejlépe po sobě uklidit. Ještě lépe, než to bylo původně. 

Ve starozákonním právu byl příkaz uhradit několikanásobnou škodu na projevech života. Na všem živém. Mně se vám to líbí. Kdybychom tak jednali, že bychom každému vynahradili omezení, která jsme mu způsobili... tedy svobodou, unesli bychom ji?

Svoboda je velký dar, který rozbalujeme celý svůj čas. 

Darovat ji a přijmout ji mohou jen ti, kdo se stávají svobodnými.

....

Tak jo, daruji svobodu, jdu to vše spakovat, ať se zde dá pohybovat a žít. Budu svobodná...  Brr, je tu fakt zima. 

Tedy, budu svobodná, pokud nezmrznu.

 

Příjemný den a svobodu, lidé milí :-)!

Autor: Jarmila Horáková | neděle 23.11.2014 6:53 | karma článku: 10,81 | přečteno: 586x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 607x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne