Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stařenčino pozdní odpoledne

Je tisíce září. Jedna z nich je bílá. Bílé světlo stařenky či stařečka. Jejich vlasy proti slunci bíle  a měkce září jako pápěří... Když se v ten okamžik na nás podívají trochu udiveně, bezelstně a nevinně, třeba protože neslyší, o čem se bavíme, v tu chvíli se stanou takovými bezbrannými...

 

Je pozdní odpoledne.

V ulici popojíždějí auta a lidé kráčí po chodníku s nákupy, kočárky, se psem.  Mohou chodit, mohou ven.

Halo, jsem tady za tou hustou záclonou, kterou jsem kdysi sama věšela na žabky. Když do ní svítilo slunce, hrála a tančila. Ale dnes mám pocit, že tu ztěžklá olůvky prostě jen visí .

Proč musí staří lidé žít ve své osamocenosti a bolesti dlouhé roky?

Postávají či sedí za záclonou u okna, zvenčí spíše tušeni.  Když někdo na sobě ucítí jejich pohled, možná se na nepatrný okamžik pozastaví a otočí se po jeho směru, ale pak opět šlápne do kroku.

"No jo, baba pozoruje co se kde šustne...  nemá co na práci."

Nikdo nemíří k jejím dveřím.

Záclona se nepatrně zavlní a stará paní s povzdechem ztěžka usedne na bíle lakovanou, teď už oprýskanou a mírně rozklíženou, židli. Židle zaskřípala.

 

S každou nadějí přichází ruku v ruce zklamání.

A tělo neposlouchá... a bolí a láme v sobě kosti, až to praští. 

Co asi její kluci dělají? Proč nepříjdou?

Kde jste kdo? ptá se v duchu ta stará paní, vždyť nás tu bývalo dříve plno. Vařívala jsem vám bramboračku, ta  vám chutnala. Pak jste vyrostli a začali jste odcházet a stále méně se vraceli, až jste se nevrátili. 

Zůstalo po vás ticho. A v tom tichu jsem já.

 

Snad jste v pořádku, děti moje...

 

Stařenka sedí na židli, hlavu  mírně skloněnou, oči se jí zavírají.

Ticho... 

Takové bílé, mléčné. Jako ta židle. Možná je to ticho taky nějaká židle. Neskřípe jako ta její. Zavřenými oči do ní stařenka usedá. Odpočine si...

Ticho ji objímá jako svou milou a prostupuje jí.

Unáší ji, propadá se s ní k sobě a drobně zvoní spoustou světélek.

 

Je tu někdo?

 

 

Něco se pohnulo, možná stín záclony na zdi. Slunce teď skrze ni proniká do pokoje .

Stařenčina tvář poklesla do stínu.

Jen jejími vlásky, jemnými jak pápěří, prosvítá světlo.

 

 

Autor: Jarmila Horáková | neděle 14.9.2014 6:18 | karma článku: 16,25 | přečteno: 454x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 607x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne