Vzkaz

16. 04. 2014 6:07:18
Telefon. "Chtěl by se ještě vidět s Josefem", vyřizovala sluchátkem přání svého otce. Byl už hodně nemocný. Z nemocnice ho propustili domů, nemusí se vracet zpět.

Jeho bratr, starší než on, mlčky vyslechl vyřízení vzkazu. Pak vzal třesoucí se rukou hůlku a odšoural se z kuchyně.

"Dobrou noc."

....

Teď leží ve svém pokoji, na staré posteli s vyřezávanými čely. Vždy mu připadalo, jako by se trochu pod těmi dřevěnými volutami propadal.

Jednou se propadl. To, když mu praskla cévka v mozku. Od té doby si není svým tělem jistý, špatně se hýbe a pomalu a opatrně vstává ze židle. Nerad zdolává schody. Už to by byl důvod proč nejet.

"Chtěl by mě vidět... chtěl by se rozloučit... " přemýšlí a očima bloudí po stropě. Pootevřenými dveřmi sem z předsíně vniká proužek světla, láme se nad futry a pokračuje stropem do ztracena. Zbytek rodiny je ještě na nohou.

Pozoruje ten řez světla, který jako řeka dělí šero na dva břehy. Tady a tam.

Vidět svého mladšího bratra před smrtí vyžaduje statečnost.

"Laudetur Jesus Christus!" ozývá se z rádia vatikánské vysílání. Blíží se velikonoce. Kristus znovu ukřižován a znovu vzkříšen.

"Na kříž a na něm umírajícího člověka jsem si zvykl... ", přemýšlí. "Ale vidět jeho tvář v tváři bratrově, nevím jestli to unesu."

V tom přítmí se mu zdálo, jakoby se na něj bratrovy oči dívaly. Byla v nich taková hluboká jiskra, oheň v dálce, zatím ještě život... a bylo v nich i očekávání, otázka.

"Vždy měl jiskru, nejmladší z pěti dětí. Podruhé se oženil a s novou ženou se odstěhoval na druhou stranu republiky, ale všechny nás stále miluje. Pak mu zemřel syn. A to v něm zanechalo osten. Začal se propadat do nemocí... Teď je na řadě on a pak já... "

Je to zvláštní pocit být si jist svou smrtí. Nějak to funguje, že si člověk dá věci do pořádku. Když má čas.

Čas...

Povzdychnul.

Někdo, nejspíše v kuchyni, otevřel okno.

Mírný závan vzduchu pootevřel dveře pokoje a pruh světla se rozšířil a rozostřel..

Rozhodl se.

"Pojedu!"

Autor: Jarmila Horáková | středa 16.4.2014 6:07 | karma článku: 13.01 | přečteno: 616x

Další články blogera

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma článku: 13.73 | Přečteno: 212 | Diskuse

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma článku: 12.10 | Přečteno: 221 | Diskuse

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma článku: 17.14 | Přečteno: 963 | Diskuse

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma článku: 14.13 | Přečteno: 605 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 25.51 | Přečteno: 522 | Diskuse

Vlastík Fürst

S Ním jsem silný

David pokračuje ve své písni. Už v ní stihl Stvořiteli říci vše, co ho trápí. Sdílí se s ním o své obavy z toho, že jeho vojsko bez pomoci shůry prohraje. Strach mu ale nahání i mlčení nebes.

8.3.2024 v 19:10 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 205 | Diskuse

Vít Olmer

Bitva o důchod (humoreska)

Nedávno jsem se dočetl, že nějaká paní měla z vyřizování svého důchodu hlavu jak pátrací balon. Chtěl bych ji utěšit...

8.3.2024 v 19:08 | Karma článku: 43.99 | Přečteno: 8020 | Diskuse

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 409 | Diskuse
Počet článků 1119 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 414

mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...