Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Barevná sklíčka

Letní povídka pro Víkend MF DNES. Někdy se říká, že když se  narodí dítě, je jeho duše jako tabula rasa, v přeneseném významu nepopsaný list papíru. Člověk je kniha, sešit, kam se zapisuje každé setkání, utkání. Vazba knihy je to, že jsme do všeho, co se nás dotýká, vetkáni. Formát je různý. A z této knihy nelze vytrhnout jediný list.

Moje první kapitoly se začaly psát jednu červencovou neděli o půl osmé ráno. Byla jsem první dítě rodinné generace nastupující do stavu rodičovského. A ač rodiče i bratr mají hnědé oči, já je mám modré... jako letní obloha. Jsem letnička, ale už víceletá.

Byla jsem opečováváná, vykrmená bytost. Mému strýci bylo třináct let, když jsem se narodila. A já ho milovala, byl báječný. Takový živel, který se rozběhl, chytl mě do náruče, hodil si mě na ramena a pak... zakopl. Řvala jsem na celé Státní lesy, neboť jsem z koně, tedy strejdy, spadla na naší rodinné chalupě, v údolí, kde se povalovaly a občas i dnes povalují kusy skelných hrud, křemenů i drobných barevných úlomků sklíček. Ještě dnes mám v tváři jizvy, ale viditelné jen v příhodném světle. Ale to jsou jizvy takové úsměvné. Jenom je mi líto strejdy, protože z toho pádu byl nejvíce vykulený on, jak mi i později řekl: "Měl jsem voči jak vejce!" A pak i jemu a tetě, sestře, se narodily děti.

Jak sestřenky a bratranec dorostli, chodili jsme na ta sklíčka s kyblíčky. No, někdy stačily i kapsy, i když nám tepláky nebo plátěné sukýnky s kapsičkami při zpáteční cestě tou tíhou sjely do půli zadku. Ale měli jsme poklad, který se rozzářil v lavoru s ledovou vodou, kam jsme naši snůšku vysypali. Umytá sklíčka musela projít ještě výstupní kontrolou skrze sluneční paprsky. Pak se rozhodlo o jejich osudu. Buď jsme je vysypali zpět na cestu nebo jsme si je nechali.

Dědeček nám zbudoval v rohu zahrady chatku. Potom ji sice obsadil on, ale my si stejně raději budovali bunkry, chaloupky a hnízda a stáje sami. Měla jsem své oblíbené místo na silné větvi jeřábu. Představovala jsem si, že jsem kosmonautka a přitom jsem pozorovala lidi na zahradě. Třeba dědu, který měl nohy jak srnka a na nich mu visely montérky. Pořád něco kutil. Chodil po zahradě vždy s nějakým nářadím v ruce, na hlavě kšiltovku anebo se mu podařilo nasadit si nějakou miminkovskou čepičku po nás, vnoučatech. Měl celkem silné brýle, hůř slyšel a vlály mu u uší tkaničky. Ale byl skvělý.

Babička byla hlavní vedoucí, šéfkuchařka, pečovatelka, švadlena, pletařka, jedním slovem matka. A vyjadřovala to i její hřejivá a útulně měkká postava. Prostě byla při těle. Tož, poctivá. Jednou, navečer, jsem si rozbila hlavu. Jen trochu, ale znáte to, pokožka hlavy je protkána spoustou vlásečnic. Babička zrovna byla v koupelně. Šla jsem za ní natočená bokem, aby tu hrůzu hned neviděla.

-Babi... ?

- No, copak?

-Já ti něco řeknu, ale budeš, prosím tě, v klidu...

-Ano, neboj, Jaruško, stalo se něco?, přestala se dívat do zrcadla a upřela nic netušící, leč znejistělý pohled na mě.

Natočila jsem se k ní tedy tou teplou lepkavou stranou...

-Ježišmarjá, tato!, Bohušu!, Miro, pojďte honem sem!

Na pohotovost jsme dorazili tak za hodinu. Doktor nás upozornil na detail, kterého jsme si v tom zmatku nevšimli. Ránu mi nikdo provizorně na cestu neobvázal. Pouze mi dali přes ramena tetiny svatební šaty. Žluté.

...

A v této krásné rodině, na krásném  místě a v krásném čase jsem každý rok slavila narozeniny. Když se rodina chystala mi popřát, chladivé zdi místnosti, kde jsem zůstala ve zvědavém očekávání, ztichly. Všichni se vytratili na zahradu posbírat jahody a natrhat květiny, aby mi udělali radost...

...

Tyto kapitoly jsou dopsané, ale učím se je číst, abych ty další psala trochu lépe tím, že předám dál, co jsem dostala. Před pár dny jsem oslavila čtyřicáté první narozeniny. Snad je to léty, ale i prožitím zim a nepohody, že se zase raduji ze života. Přibyly, jak se říká, jizvy na duši, ale jizva je výzva něco jinak uvidět a jsem za to vděčná, protože jinak bych se nezměnila, neposunula.

Jahody sbírám pro děti. Květiny pro sebe netrhám, raduji se více z jejich přirozenosti. Ale pro ostatní ano, když je potěší. 

Na svět se dívám asi stále přes různě barevná skla.  Alespoň lehce tónovaná. Barvení skla bývá, bývalo? tajemstvím každé skelné hutě. Recept na to, jak vidět svět, si také každý píše sám.

Rodina se sice vytratila, ale mám je všechny stále ráda.

Nyní na chalupu jezdím s našimi dětmi. Jezdila jsem s nimi, i když byly v kočárku. Teď už syn jezdí se sekačkou a dcera s kárkou odváží posekanou trávu ke stromům.  A také dáváme ke skoro dvěstě let starému kamennému kříži do pětilitrové zavařovačky kytici... Vlastně je to plevel, jakého tu roste spousta.  Ale je krásný. Záleží jak se na něj, přes jaké sklo, podívám.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jarmila Horáková | neděle 14.7.2013 13:00 | karma článku: 13,01 | přečteno: 614x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 216x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec

9. května 2024  12:08

Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...

iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Hrajte o lístky na čtvrtfinále MS v hokeji

3. května 2024,  aktualizováno  15.5

Mistrovství světa v hokeji je v plném proudu a při této příležitosti přichází iDNES Premium s...

Francouzské Limoges zakázalo dětem noční vycházky, chce předejít potyčkám

15. května 2024  7:58

Limoges ve střední Francii se stalo dalším městem, které zavedlo noční zákaz vycházení pro děti do...

Vandalové poničili památník holocaustu v Paříži červenými otisky rukou

15. května 2024  7:56

Památník holocaustu v pařížské historické židovské čtvrti Marais neznámí vandalové poničili otisky...

V systému DiPSy jsou výsledky přijímacích zkoušek, školy je zveřejní během dne

15. května 2024  7:16

V systému DiPSy jsou k dispozici výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Uchazeči si...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne