Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vánoční

Na úvod bych chtěla napsat pravdivý vtip: Víte, jaký je rozdíl mezi Marií a současnou matkou? Vůbec žádný. Dítě v jeslích a doma chlív.

Naše děti sice do jeslí nechodily, ale do školky ano. Paní učitelky prožívaly adventní putování do času vánoc opravdu étericky. Stávali se z nich téměř andělé. Svíčičky v přítmí ranního příchodu vítaly rodiče a děti poklidným útulným náručím a skrze rozvěšené batikované záclony rozkmitávaly na zdech pastelově obláčkové nebeské jazyky, kterými nám jakoby mlčky šeptaly: tajemství vánoc zůstane tajemstvím...A když jsme za časného stmívání děti vyzvedávali a vezli je na sáňkách domů, odráželo se světlo vánoční výzdoby na pouličních lampách v každé vločce nadýchaného čerstvého sněhu jako jiskřička naděje, že i v našem domově bude vládnout klid, manželský soulad a celková harmonie. Dokud na tuto idylickou atmosféru, jak bývá ztvárněna i v těžítku, nedopadla těžká noha zatížená starostmi zodpovědného rodiče. Jo, bez otřesu není krásy... Asi nikdy nepochopím proč zrovna na Štědrý den musel manžel rozpouštět sádlo. Vrátila jsem se s dětmi z procházky. V koupelně jsme ze sebe sklepaly vrstvy sněhu přilepeného na čepicích a šálách, a děti se otřepaly vždy, když jim kousek bílé hrudky spadl za krk a stékal po jejich teplém tělíčku. A v teple bytu polevilo i mrazivé štípání do tváří, které zvlhly do malinové barvy a daly vyniknout modrým očím. V těch očích se zračily dvě otázky. Otázka č. 1. Kdy bude večeře? Otázka č. 2. A kdy už přijde Ježíšek s dárky? Nevíte někdo, proč se děti nespokojí s rozumnou odpovědí a nedají s otázkami pokoj? Manžel stál u plotny. Štědrovečerní tabule je jeho doména! Je šikula, jen k tomu potřebuje asi tak deset metrů širokou diskrétní zónu. Proto, když jsme vešly do kuchyně, sváděl uvnitř sebe boj, která osobnost v něm vyhraje. Jestli Herodes nebo menší Herodes. Snažila jsem se proklouznout za jeho zády a s tváří neviňátka jsem jakoby nic prošla kolem krabice cukroví od babičky. Ani netuším, jak se mi těch pár kousků ocitlo v ústech... Těžítková atmosféra začala houstnout. Venku se setmělo a v oknech naproti se začaly rozsvěcovat první siluety vánočních stromků... A naším bytem se rozlila vůně sádla. Blaženě se rochnilo v plastové misce na pootevřené myčce. Seděla jsem docela blízko, na klíně jedno z dětí. Dívám se na myčku a nějak mě začaly splývat kontury nádoby a sádla. A hladina se začala rozšiřovat a klesat a začala splývat i s otevřenou myčkou...když v tom mi to došlo: Teče miska! Teče sádlo! Polykala jsem mezi výkřiky narychlo kokos, rozinky a ořechy. Chvíli trvalo, než si manžel všiml, že mluvím k němu. A další chvíli než pochopil, že výtka, že neuvidím zlaté prase, není v případě tekoucího sádla na místě. Že na místě není ani sádlo ani miska, jen myčka se bohužel nehnula. Rozpuštěné horké sádlo, si prorazilo cestu k Betlému skrz plast misky. Nedošlo však. Zmizelo v temnotě plastového útrobí mycích hadiček. No, a pak už vcelku nic zajímavého. Manžel čistil myčku několik hodin. Jinak to u nás vypadalo jako obyčejně. Jsme totiž trochu konzervativní rodina a ctíme tradice. Ale napadlo mě rozeslat našim přátelům poněkud netradiční přání. Ovšem 100% pravdivé. "Doma nepořádek. Děti zlobí. My se hádáme. Večeři ještě nemáme. A navíc se vylilo horké sádlo do myčky. No není vhodnější čas pro příchod Spasitele?"

Autor: Jarmila Horáková | pátek 14.12.2012 9:04 | karma článku: 10,48 | přečteno: 601x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 215x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Dezinformacím podlehnete postupně. Ezovíkend život nezmění, říká psycholog

4. května 2024  12:38

Češi mají velké sklony k ezoterice, což postupně vede také k náchylnosti věřit dezinformacím nebo...

G7 plánuje pomoc Ukrajině za 50 miliard dolarů, píše Bloomberg

4. května 2024  12:32

Spojené státy jednají s blízkými partnery o poskytnutí pomoci Ukrajině ve výši až 1,2 bilionu Kč....

Nekritizuji pomoc Ukrajině, brání se Babiš ve sporu s Černochovou o munici

4. května 2024  12:07

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš uvedl, že nekritizuje pomoc Ukrajině, ale netransparentnost aktuální...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne