Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem maminka

Láska buďto je anebo není. Je-li, pak zahrnuje všechny a vše. Jde o hluboký cit kořenící v moudrosti prázdna. Nicoty. Teprve nicota může být naplněna. Láska je jako měsíc - buď roste nebo ubývá. Naše láska je spjata s poznáním.

Tak moc bych zde chtěla vyjádřit, čím překypuje mé srdce. Nevím, zda-li se mi to vše niterné, osobní a přesto všeobecně lidské, podaří zde popsat. 

Vlastně vím už předem, že nepodaří, protože na to nejsou slova. Přitom toho bylo už tolik o lásce řečeno, napsáno, namalováno, vytvořeno. Jak to, že v nás láska  roste a nevíme ani jak se to mohlo stát, jak se to děje, proč ten hluboký cit spojen s moudrostí v nás ožívá? Proč nás přesahuje, proč nás nutí tvořit nejen umění a krásu, ale další a další lásku? 

Láska je jen jedna, ač má tolik podob, aspektů a energií, uvažuji teď za pochodu, za ťukání prstů do klávesnice, protože ve mně to vše láskou ženskou, mateřskou překypuje... :-)

 

Svatý Pavle z Tarsu,

ženy jsou z Venuše 

a muži z Marsu. 

:-)

Láska vede k celistvosti. Vnitřní žena se projeví v muži a vnitřní muž v ženě. To je silná energie lásky. Snad proto mi v duši zpívají slova svatého Pavla z 13. kapitoly Korintským: 

 

Bez lásky nejsem nic

13 Kdybych mluvil v jazycích lidí i andělů, bez lásky je to jen dunění zvonu, řinčení činelů. 2 Kdybych uměl prorokovat, rozuměl všem tajemstvím, měl všechno poznání a víru, že bych i hory přenášel, bez lásky nejsem nic. 3 Kdybych rozdal vše, co mám, kdybych dal i vlastní tělo, abych se proslavil, [a] bez lásky je mi to k ničemu.4 Láska je trpělivá, je laskavá, láska nezávidí, láska se nevychloubá ani nepovyšuje; 5 není hrubá, nehledá svůj prospěch, není vznětlivá, nepočítá křivdy, 6 není škodolibá, ale raduje se z pravdy; 7 všechno snáší, všemu věří, vždycky doufá, všechno vydrží.8 Láska nikdy neskončí. Avšak proroctví – ta zaniknou, jazyky – ty umlknou, poznání – to pomine. 9 Jen z části totiž poznáváme a jen z části prorokujeme; 10 jakmile však přijde dokonalé, tehdy to částečné zanikne. 11 Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, myslel jsem jako dítě, měl jsem dětské názory; když jsem však dospěl, s dětinskými věcmi jsem se rozloučil. 12 Teď totiž vidíme jako v zrcadle, nejasně, ale potom tváří v tvář. [b] Teď poznávám částečně, ale potom poznám plně, tak jako Bůh zná mě.13 Do té doby nám zůstává víra, naděje a láska, tato trojice; ale největší z nich je láska.

Co jsi zač, Pavle? Jaká se z tebou udála změna, že se z tebe, fanatického vraha, stal tak jiný člověk, muž naplněný láskou? Vyrostla z tvé slepoty, z bezbrannosti, z poznání své nemohoucnosti, nicoty, kterou jsi ve velké pokoře a důvěře přijal. Byla to stejná láska, jako je teď ta má? Pohladil jsi někdy nějakou ženu, objal jsi ji? Jde oddělit lásku a doteky? Jak jinak, než skrze ruce tehdy Ježíš uzdravoval... 

Můj vztah k sobě samé a tedy k ženskosti, potažmo k milenectví - manželství a k mateřství, k rodině, k lidem, i ke zvířatům a přírodě prošel velkou proměnou a stále se vyvíjí. 

Co se to se mnou jen stalo?

To mě naučily problémové vztahy s tátou, s manželem... A do toho všeho i pan Parkinson. Sociálně, zdravotně, psychicky a tělesně vyoutovaná, neschopná se usmát, pozvednout ruku k pohlazení, zlobila jsem se na sebe, na Boha, na celý svět.

Bez lásky k sobě, k Bohu, k životu, bez lásky k těmto "nepřátelům",  bych byla za živa mrtvá. Neplodná.

Bez lásky nejsem nic. Teprve poznaná, prožitá a přijatá nicota se může naplňovat láskou. Právě v té ubohosti vždy můžeme začít znovu milovat, i když jsme se pohádali, zfackovali, ztrapnili sebe a druhé, když jsme nuly, když jsme nic, tak právě tehdy můžeme být naplněni. 

Jsem žena, maminka, matka, mamutka, mamina tydýtová :-) už v babičkovském věku. Vždy jsem si přála být maminkou. Maminkou a manželkou. Život, Bůh či vesmír, mi to dopřál. Máme dvě dospělé děti. Přáli jsme si jich víc, ale kvůli nemoci to nešlo. Ale na tom přece nesejde. Být maminkovským zázemím je to samé jako tvořit domov. Pro kohokoli. A to je krásné a přitom  těžké.

Snad proto jsem se při výrobě adventního věnce rozplakala.

 

 

 

MĚJTE SE POKOJNĚ, RADOSTNĚ A LÁSKYPLNĚ :-).

Autor: Jarmila Horáková | sobota 5.12.2020 14:00 | karma článku: 15,01 | přečteno: 333x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel

29. dubna 2024  8:33

Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne