Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pan Shakespeare

Syn má do literatury vypracovat referát o divadelní hře Othello. Od Shakespeara pochopitelně. Může mladého kluka zajímat nějaký prehistorický stařec William Shakespeare a to, co napsal?

"Zestárnout je mladická nerozvážnost.", říká šašek v králi Learovi.

Myslím si ale, že Shakespeare nezestárl.

 

Pan William Shakespeare byl divadelník a psal pro své herce divadelní hry, v kterých  vystupuje celkem na devět set třicet postav. Jeho hlavní hrdinové jsou archetypální postavy. Představují různé typy myšlení a způsoby jak se vyrovnat se životní situací.

 

Náš technik, jak sám o sobě syn mluví, není žádný extračtenář. Podezřívám ho z toho, že odpor ke  čtení je demonstrativní projev odporu proti intelektuální třídě a tedy i vůči moudrým radám rodičů.  Vydrží číst jen články ministerstva dopravy o rychlotratích, ještě pár dalších - o počasí, o seriálu Teorie Velkého třesku, železničních nehodách a o rockových  skupinách, ale rozhodně žádného Williama z doby renesance. 

Ale referát mít musí, tak posloucháme přednášku prof. Martina Hilského. Zní to jako symfonie. Pan profesor mluví o podstatě i o širším kontextu Othella a jeho hlavních postavách, o dějinných souvislostech, o psychologii...

"Co je to jag?" ptá se Mikeš.

Vidím, že ho to začíná zajímat. Pak si vzdychne: "O tom se snad nedá nic napsat, jak to je hustý."

Ano, pan profesor je přetékající a klokotající  pramen postřehů, vědomostí a pochopení. A Othello je vynikající psychologická a snad mohu říct, existenciální, sonda do toho, co nazýváme dobrem a zlem a o tom, jak v  člověku klíčí zlo a proniká skrze myšlenky do slov a skutků. A osudově mění naše životy Jago... z temnot postava, která se tváří chápavě, našeptávač jakoby nevinných otázek.

I mě to zaujalo. Není se čemu divit, že je pan William Shakespeare a jeho práce stále aktuální...

Kolik je vražd ze žárlivosti? A kolik jich je v myšlenkách?

 "Peklo je prázdné, ďáblové jsou zde." Temnota je blíže, než si myslíme.

 V Othellovi nejde jen o vraždu Desdemony, ale o to, kdo vraždil. Othello, plný žárlivosti a ega?Hmm, na první pohled ano, ale v podstatě vraždil Jago v Othellovi. V tom je genialita jediné zápletky v této divadelní hře.

A to mě na tom fascinuje.

Mimochodem Shakespeare je skeptik se smyslem  pro humor. Od něj pochází  výrok - Lepší být dobře oběšen, než špatně ženat.  Hm, měl sexuální  zkušenost s mužským  i ženským  pohlavím.

Vůbec, byl to zajímavý člověk. Pozorovatel lidského chování, sběratel střípků gest, mimiky a slov. A věděl, co se skrývá za falší...

"Já neznám žádné zdání. Já jsem, madam." Říká ústy Hamleta.

*

Shakespeare byl kultivovaný člověk s rozvinutým citem pro vyjadřování se. Jsem vlastně ráda, že ho mají i dnešní  studenti za povinnou četbu.  Nepamatuji si, co jsme měli číst od W.S. my.  Ale vím,  že už jsem dorostla do věku, kdy se mi stává blízkým. I  pan Hilský se do překladů jeho divadelních her pustil po čtyřicátém roku života a bere to jako jednoznačné plus.

Na závěr přikládám konec rozhovoru s panem Hilským:

„Prchavý stín je život, špatný herec, co chvíli křičí na jevišti světa a potom zmlkne navždy.“
To je z Macbetha, kde se ještě říká: „Pustý žvást idiota je to. Jen hluk a vřava a neznamená nic.“ Má to velkou hloubku, divadelnost i šaškovství.

Možná by se k tomu dalo dodat, že pokud se člověk bere moc vážně, je jeho  život  „pustý  žvást  idiota“.
V tom s vámi souhlasím. Abychom se občas mohli brát vážně, musíme mít taky schopnost nebrat se vážně a udělat si sami ze sebe legraci. V Macbethovi je to bráno opravdu vážně, tam je to šílená nicota. Ono je hrozně těžké pochopit slovo „nic“. Je to slovo nedozírné a vlastně nepochopitelné.

Život v podstatě začal z ničeho.
A do ničeho se vrací. Pro mnohé lidi je těžké to unést. A náboženské řešení Shakespeare nenabízí. V Sonetech se často zmiňuje o pomíjivosti času, ale řešení posmrtného života tam není, kromě jednoho, Sonetu 146.

A jakou má Shakespeare tu druhou kapitolu?
Ta teprve začala a je lepší než ta první. On dokázal svůj posmrtný život vykoupit tím světským sekulárním způsobem.

Je pro vás asi velké štěstí, že jste se k němu takto dostal.
Beru to jako velké štěstí, velmi mě to obohacuje. Shakespeare měl obrovskou duši.

Víte, jaký jeho citát mi k vám jde? „Veselý člověk je mistrem své duše.“
Já se rád směju. A k šaškovství a ke komediantství jsem tíhl odmalička.

http://www.kellnerfoundation.cz/ohlasy/humor-neni-vzdy-jen-smich

 

Ještě mě napadlo, že být renesančním člověkem je stále aktuální.  Na panu  prof. Hilském je vidět protknutí jeho duše s duší Shakespeara. Důležitější  než délka života je jeho hloubka. 

Život je oduševnělý a tvář krásná podle naší opravdovosti.

Přeji vám pěkný  den. 

Autor: Jarmila Horáková | pondělí 6.3.2017 12:48 | karma článku: 14,16 | přečteno: 314x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 607x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne