Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zázvorky a jiné etudy

Pár drobných radostí, postřehů, etud, které život rozehrává a které občas zaslechnu... Etudy se musí nacvičit, aby se zlehka přehrály...

*

PRSTÝNEK

Všimla jsem si, že se Marek Eben při moderování Stardance dotýká svého snubního prstenu, drží ho a trochu s ním točí...

Připadalo mi to milé. 

Lidské gesto, které něco hezkého a důvěrného vypovědělo.To, co většina z nás chápe.

Ten prstýnek je jistota, je to něco pevného, čeho se lze přidržet. Je to i symbolické propojení s manželkou pana Ebena, s bezpečím, s domovem. S tím, čím si prošel.

Jsem si jistá, že si pan Eben ani neuvědomoval, jak jeho ruce komunikují.

O to více to bylo pravdivé.

*

TICHÉ SVĚTLO

Je ticho, klidno. 

Do pokoje se pomalu plíží světlo. V oknech protějších domů se odráží slunce, ale ne ostře, ale zvláštně pastelově a probouzí barvy skleněné vitráže ve tvaru motýla na našem okně.

Jemné barvy světla se dotýkají oken a lidí za nimi. A kdo chce, ten zvedne hlavu,aby se na tu krásu podíval.

*

JSME DŮLEŽITÍ

"Mami, budu potřebovat čaj."

Náš kluk spěchá do školy, potom přiletí domů, rychle se hodí do gala a pofrčí na koncert na Zelenou horu, aby tam se sborem zazpívali monserratské středověké písně.

Je strašně moc důležitý. Potřebuje mít tento pocit. 

A mě těší, že pro něj jsem důležitá já.

*

ANDĚL

Skláněly se nade mnou její oči a smály se jako slunce na letním nebi.

"Jak se máš, maminko? Nepotřebuješ něco?"

Můj anděl s jemnými pihami a zároveň odvážná bojovnice Johanka z Arku, holka z gymplu ještě s batohem na zádech a s klíči v ruce, v kabátku, z něhož čiší čerstvé povětří, stále mně nablízku.

Dá mi napít a přitom mi povídá jaký měla den a za chvíli poletí do výtvarky, aby se připravovala na talentovky na vysokou školu a já vím, že musí z domu, musí studovat, objevovat svět, život a lásku v něm.

Andělé musí letět...

*

NOVÝ DOMOV

"Jarku mám moc rád." Bodrý horal s tvářemi ošlehanými větrem přesedl z rolby na VW, projel úzkou uličkou, otevřel vrata a uvítal nás u baru, abychom si prohlédly místnost k pronájmu.

"Vám se tu nelíbí..." kývl směrem k mé mámě. Maminka rozpačitě řekla, že líbí a tiše přemýšlela. 

Vánoce se blíží a ona ve svém novém domově, na chalupě, ještě nemá vybalené věci a uspořádaný nábytek, "zajetá" nová kamna... 

tak, kde se sejdeme jako rodina...?

.... přesto je to její nové "tady jsem doma" a sem nás nakonec pozve, své děti s rodinami a babičku, a udělá vše pro to, abychom se cítili dobře.

Má nás ráda.

A my bychom měli udělat vše pro to, aby věděla, že patříme k ní, ať bydlí kdekoli.

*

ZÁZVORKY

Vánoční svátky se blíží.

Jenomže já stále spím. Spím v noci i přes den. V životě jsem nespala tolik, co teď. Ale vnímám, že se tělo postupně zotavuje. I když se to nezdá, nabírám v hloubce své bytosti sílu. Jako strom během zimního spánku.

Jako kořen zázvoru. Koupila jsem čerstvý baňatý zázvor na závorky. Cukroví, které jsem nikdy nepekla. Ale našlo si mě nějak intuitivně.

560 g hladké mouky

500 g cukru moučky

4 vejce

2 lžičky strouhaného zázvoru

1 lžíce citronové šťávy

Necháme uležet  pár hodin před pečením a po upečení pár dnů...

Zázvor prohřívá tělo i duši. 

Těším se, až tu zavoní cukroví v troubě.

Už mám těsto. A teď se pustím do pečení. Než zase usnu.

*

 

 

 

Autor: Jarmila Horáková | neděle 18.12.2016 14:01 | karma článku: 15,06 | přečteno: 267x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 963x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 606x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

vůně června

Jeden známý, kamarád, se mě zeptal, jak trávím červen... musím stále přemýšlet, čím pro mě tento měsíc je...

13.6.2022 v 15:13 | Karma: 14,90 | Přečteno: 245x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

kuljbabky

Když k nám ukrajinská rodina v dubnu přijela, říkal manžel, že je to jeho pomsta Putinovi. Netušili jsme však, jak se do nich zamilujeme.

25.5.2022 v 16:26 | Karma: 26,52 | Přečteno: 684x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

babičce do nebe

Za pár dní by babičce Jarmile bylo 94 let. Zemřela v nemocnici na selhání srdce a byla zmatená. Byla dámou, jejíž noblesa se poslední roky řítila do neúprosné náruče úpadku a stáří. Napsala jsem jí dopis na rozloučenou.

25.4.2022 v 14:20 | Karma: 25,51 | Přečteno: 565x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

zrcadlení naděje

Fotografie světa okolo mne, kde staré a suché prorůstá novým, mladým, svěžím... přese všechno trápení, přes lidskou bídu je tu opět krása a naděje.

29.3.2022 v 10:05 | Karma: 10,40 | Přečteno: 180x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

narozeniny

Co napsat do perexu? Nevím, prostě se vyrovnávám se zprávami o utrpení a bolesti ukrajinských matek, otců a jejich dětí.

10.3.2022 v 15:45 | Karma: 11,83 | Přečteno: 215x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

šlápnu do pedálů

Válečné zpravodajství, zprávy o lidech z Ukrajiny, jsou jako třísky pod nehty. Musím na ně stále myslet. A sama sebe se ptám, jak by bylo mně?

27.2.2022 v 13:56 | Karma: 7,97 | Přečteno: 186x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Karel Čapek: Svíčička

Aspoň jedinkrát do roka nebudiž opomenuto zapálit v novinách sloupeček milému Pánubohu. A tedy sláva na výsostech Bohu.

24.2.2022 v 18:20 | Karma: 8,06 | Přečteno: 187x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

mír pro Putina

Trochu jiný úhel pohledu na současnou znepokojivou politickou situaci kolem Ukrajiny, pana Putina atd.

22.2.2022 v 11:42 | Karma: 13,11 | Přečteno: 727x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

o tulipánech

Dostala jsem kytici tulipánů k svátku. Od maminky. Bělostná poupata s růžovým nádechem. Jako plet Sněhurky, když ji políbil princ.

17.2.2022 v 19:08 | Karma: 12,86 | Přečteno: 222x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

egofree blog

Tento blog se skládá z pár fotografií a úryvku z příjemné knížky Martina Kepky Radostné bezdomovectví Krlíčka a jeho přátel. Termín "egofree" pochází od mystika Eduarda Tomáše.

23.1.2022 v 17:45 | Karma: 13,17 | Přečteno: 198x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

svítá nám naděje - foto

Mám pocit, že je pro mě každé ráno, kdy nemusím spěchat, ideální. Kolem sedmé vzbudím manžela, aby šel do práce a sama si pak užívám postelové pohody...

23.11.2021 v 12:19 | Karma: 11,44 | Přečteno: 268x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

očkování a pokora

Ráda poslouchám Duši K, rozhovory s MUDr. Janem Vojáčkem a všech si vážím. Vážím si i mých kamarádek, které se očkovat nenechaly.

22.11.2021 v 15:59 | Karma: 21,93 | Přečteno: 704x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

O smutných očích pana Jaroslava

Potkali jsme se jedno večerní úterý na očkování v nemocnici. Známe se už několik let, známý našich známých. Vykáme si.

16.11.2021 v 18:02 | Karma: 21,20 | Přečteno: 650x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

když vítr na struny hraje

Vítr mě nikdy nepřestane fascinovat... Tento blog je o větru do větru, o vnitřních strunách, asi spíše těch ženských. Zkrátka: fotografie větru ve strunách duše stromů, ve větvích, v trávě... za zpěvu ženy Lenky Dusilové.

1.11.2021 v 11:37 | Karma: 8,23 | Přečteno: 175x | Diskuse| Ostatní

Jarmila Horáková

Magorovo podzimní požehnání

Miluji podzimní svítání, úsvit v oparu, kdy je slunce zastřené jakoby hebkostí andělských perutí, kdy je milosrdné už světlo rozprášeno v milion částic v milosrdné ještě tmě.

23.10.2021 v 18:51 | Karma: 16,30 | Přečteno: 282x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne