Silné ženy, které donosily dítě

14. 10. 2016 10:35:28
V minulém blogu jsem se vyrovnávala s postojem části církve, hlavně v Polsku, který by kategoricky zasahoval do života lidí ohledně těhotenství a potratů.

Vyrovnávala jsem se také skrytě s částí mé rodiny, která je také konzervativně katolická a zasahuje do našeho soukromí.

Teď ale zpět k otázce chtěných a nechtěných dětí.

Když jsem napsala A, měla bych napsat i B.

Vím o dvou ženách, které za těžkých okolností dítě donosily. Obě dvě osobně neznám, ale obě dvě mě zaujaly svou vnitřní sílou.

Ta první žena je znásilněná řádová sestra z bývalé Jugoslávie. Toto je úryvek jejího dopisu matce představené:

Všechno pominulo, matko, ale teď všechno začíná. V telefonickém rozhovoru jste mi řekla slova útěchy, za která Vám budu vděčná po celý život. Ale pak jste mi položila jasnou otázku: "Co uděláš s životem, který ti byl násilně vložen do lůna?" Cítila jsem, jak se vám chvěje hlas při této otázce. Nepovažovala jsem za dobré na ni hned odpovědět. Ne že bych neuvažovala o tom, jak se mám rozhodnout. Ale abych nenarušovala Vaše eventuální plány se mnou. Já se už rozhodla. Budu - li matkou, bude dítě moje a nikoho jiného. Vím, že bych je mohla svěřit jiným lidem, ale ono má právo, i když jsem je neočekávala a o ně nežádala, na moji mateřskou lásku. Rostlina se nesmí vytrhnout z kořenů zrnka obilí, které padlo do brázdy. Potřebuje růst tam, kam je vrhl jemný, i když zločinný rozsévač. Uskutečním své řeholní povolání, i když docela jiným způsobem. Nic nežádám od své kongregace, která mi už dala vše. Jsem vděčná za solidaritu, kterou mi projevily spolusestry. Zahrnuly mne v těchto dnech nejněžnějšími pozornostmi. Zvláště však, že se mne na nic nevyptávaly. Odejdu se svým dítětem. Nevím kam, ale Bůh, který náhle zlomil mou největší radost, mi ukáže cestu, na které bych splnila Jeho vůli. Stanu se opět chudou. Opášu se starou zástěrou, vezmu si dřeváky, které u nás nosí ženy ve všedních dnech, a půjdu se svou matkou sbírat pryskyřici z kůry modřínů v našich velkých lesích. Musí přece někdo začít lámat řetěz nenávisti, který tak hyzdí naše země. A dítě, které přijde, přijde-li, budu učit jen a jen lásce. Ono pak, narozené z násilí, bude vedle mne svědčit, že člověk je velký jen jedním, a to odpuštěním.

http://www.spolcs.cz/view.php?cisloclanku=2010010007

O druhé ženě jsem psala už dříve. Účinkovala v dokumentu Poslední vrchol.

O filmu:

  • Není dnes lehké najít v mediích modely dobrých kněží. La Ultima Cima ukazuje typ kněze, o kterém nikdo nemluví: anonymní kněze, kteří slouží Bohu tím, že slouží druhým. Pablo Domínguez Prieto - španělský kněz překypující radostí s velkou zálibou v horolezectví - věděl, že zemře mladý a přál si, aby to bylo v horách. Odevzdal svůj život Bohu a Bůh přijal jeho nabídku. Ve 42 letech umírá při sestupu hory Moncayo. Pablo byl znám a milován velkým počtem osob, které o tom svědčí po jeho smrti.(oficiální text distributora)

http://www.csfd.cz/film/332452-posledni-vrchol/prehled/

Tato žena vypovídá o veliké podpoře, kterou ji kněz Pablo dodával, když se dozvěděla, že dítě, které čeká, brzy po narození zemře. Byla pochopitelně velmi ztrápená.

"Zhroutila jsem se a hned jsem volala Pablovi. U něj jsem strašně moc brečela a brečela a brečela. Říkal mi: Musíš brečet. Já jsem říkala: Jsem strašně moc naštvaná na Boha. Pablo mi odpověděl: To je v pořádku.

V první chvíli jsem se vzbouřila proti Bohu. Křičela jsem na Pabla, proč se mi to děje, proč si to Bůh přeje, že to není možné... Čekala jsem na zázrak, ale zázrak se nekonal.

A já si s Pablovým doprovázením užila každý den těhotenství. Přijala jsem, že můj syn bude tak dlouho žít, jak bude Bůh chtít, a že si ten čas musím naplno prožít. Co to půjde. Jak se můj syn má, jak mu tluče srdce, jak kope... díky Pablovi jsem si užila naplno krátký Juanův život. Bylo to úžasné setkání s Bohem, díky Juanovi a Pablovi neskutečné... nikdy jsem nebyla tak blízko Bohu.

V den porodu jsem mu volala a on přišel jakoby neměl co dělat. Žila jsem se svým dítětem osm měsíců, milovala jsem ho.

Při porodu jsem cítila nesmírný pokoj. Pablo pokřtil Juana živého a za dva dny jsme ho pochovali. Pablo na zádušní mši řekl, že všichni jsme se narodili pro nějaké poslání. Bůh má pro každého nějaký úkol. Vše, co se nám děje, má smysl. A Juan už svůj úkol splnil.

My si život hodně komplikujeme tolika věcmi, pořád se honíme a o něco snažíme. a Juan to měl lehké, protože za osm měsíců dosáhl cíle, kvůli kterému jsme tady."

Oba dva příběhy jsou silné. Tyto ženy dokázaly proměnit tragické okolnosti spjaté s těhotenstvím v lásku k dítěti a v smíření.

Tomu se říká proměnění. Proměňování. Trápení zúročené v lásku a smíření. Bez toho jsou víra a skutky vymlácenou slámou , pokrytectvím, závislostí nebo manipulací lidí.

To je poslání církve, každého jednotlivce v ní a teprve v tomto kontextu má smysl mluvit o potratech. Nejde to ale cestou nařízení a zákazů. Každý prostě svoji situaci takto neunese. A ani lidé věřící.

Jak jsem psala minule, vše je o člověku.

A nemůžeme druhé soudit, protože do jejich života plně nevidíme.

Přeji vám pěkný den!

Autor: Jarmila Horáková | pátek 14.10.2016 10:35 | karma článku: 18.22 | přečteno: 572x

Další články blogera

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma článku: 13.73 | Přečteno: 212 | Diskuse

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma článku: 12.10 | Přečteno: 221 | Diskuse

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma článku: 17.14 | Přečteno: 963 | Diskuse

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma článku: 14.13 | Přečteno: 605 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 10.71 | Přečteno: 143 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 284 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 31 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 9.10 | Přečteno: 151 | Diskuse
Počet článků 1119 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 414

mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...