Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nemocné tělo - práce duše

Mějme k svému tělu úctu. Chovejme se k němu citlivě, vnímejme jeho signály, chvalme ho, opatrujme, děkujme za zdraví, bolest i nemoc.

Víš, co si často myslívám? Že nemocný člověk má své zvláštní velejemné štěstí, které je skryto pro zdravého. Zdravý má smysly příliš hrubé, nepostihuje tak bystře rozdíl krásy, která jen fosforeskuje. Nemocný cítí jemně. Každý vánek prochvívá zjemnělými nervy jako stříbrnými strunami, má své zvláštní rozkoše. Pozoroval jsem to již dávno a nepřál jsem si nikdy zdraví přespříliš, cítil jsem, že hrubnu a ztrácím jemná vlákna subtilních myšlenek, chodíval jsem s prutem v ruce a šlehal jsem motýly. Je-li člověk příliš zdráv, rád zabíjí.

jiří wolker

Když mně dcera četla tyto řádky, dojaly mě. Paradoxně díky vážné nemoci vedoucí až ke smrti, objevil Jiří Wolker jemný třpyt života.

Je to tak, když mi není dobře, mnohem citlivěji vnímám. Nemocný, dlouhodobě nebo vážně, kterému nemoc překopala život, a který se chce dopídit nějakého smyslu, se učí orientovat v sobě a v nemoci, čemu věřit, co mu chce život nemocí říct,  Musí v sobě sám a sám obnovovat víru, že uzdravení je reálné. Napadá mě, že nemoc je obraz našeho, mého  myšlení...  Dlouho mi trvalo, než jsem pochopila, že prosit nebesa s rukama v klíně je iluze a ztráta času. Pokud se vědomě nezapojím do dialogu a práce s tělem a duší,  nic se nezmění. Léky možná utlumí bolest, někde něco udělají, částečně vyřeší, ale do hloubky naší duše můžeme vstoupit jen my, vědomě. 

Bůh-Život léčí v nejhlubší hloubce naší bytosti. Tam je  podstata, naše důvěra. 

Otevřít se a důvěřovat je naše práce a není to vůbec lehké. Protože jsme zahlceni myšlenkami, přesvědčeními, strachy... Když mám strach, i jen nepatrný, který nevnímám, protože nedávám pozor, nebo jsem-li nervozní, nespokojená, naštvaná, že musím ležet, toulají-li si mé myšlenky v končinách neštěstí a křivd, nevstanu. 

Každá myšlenka se projeví jako napětí nebo uvolnění. 

Někdy také propadám pocitu, že život ve mně je skomíravý plamínek. Bála jsem se, že to už neustojím, už nechci přemáhat tělo a únavu, ale je ve mně nějaký rváč. Vybudovala jsem si v sobě strom, takový podobný, jaký roste na našem dvorku. Ten strom je totem víry. Uřezané větve, jizvy, kůra, nové ratolesti, míza, kořeny. Žije. Je to jilm. Říkávám mu v duchu indiánský, a ten na dvorku jsem prosívala v zimě o sílu. Je-li strom živý, tak vnímá. Ale důležitá je i prosba, je to cesta. Sílu, voňavou mízu jsem dostala.

 

Nedostáváme od života to, co ve skutečnosti, v hluboké hloubce předpokládáme?

Má člověk proti nemoci bojovat nebo se s ní smířit? Jak se to vezme... Nemá cenu se litovat, odporovat, ale pochopit. A zároveň pochopit, kdo jsem... A to je právě to těžké. Nemoc je cesta.

Klidným a hlubokým nádechem od kostrče po páteři až do hlavy prociťuji své tělo. S trochou radosti a vděčností. Děkuji, že smím dýchat, že mé tělo dechem ožívá. To pomáhá i v sebedůvěře. Jsem sama sebou, umím být sama se sebou, umím být sama v sobě spokojená.

Důvěřuji Bohu-Životu, alespoň chvíli.

A i tato chvíle je léčivá.

Přeji každému, ať najde svůj recept na štěstí...

 

Autor: Jarmila Horáková | pondělí 27.6.2016 20:58 | karma článku: 21,26 | přečteno: 535x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 607x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne