Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dovolené uvolnění

Tento blog píšu nejenom pro moji kamarádku, která mi občas zoufalá pláče do telefonu, ale i pro další kamarádky, které o sobě stále pochybují, tak jako i já o sobě. Stačí pár ustálených výroků:  Musíš, nesmíš... Jsi hrozná...  a člověk tomuto slovu uvěří. Přitom jsme tzv. věřící. Naše sebehodnota by měla vycházet z víry v Boha, který svým dechem vše oživuje v každý neopakovatelný okamžik, v Boha, který má atributy lásku, svobodu, pravdu. A z toho vychází rovnost žen i mužů. Nejsme otroci, při křtu jsme tzv. pomazáni na krále - královny a to by měl být naprosto jiný existenciální pocit. Kde je chyba? Vše je o lidech a opět o jejich lásce, svobodě a pravdivosti a o komunikaci. Konec konců tento blog prostě píšu, protože  nad tím vším přemýšlím.  A nechci se svazovat úvahami nad našimi známými, kteří pak budou volat manželovi.

 

Slibuji ti lásku, úctu a věrnost... dokud nás smrt nerozdělí. K tomu ať mi pomáhá Bůh. 

Přiznávám, že to pro mě byla zázračná formulka, která  mi měla zaručit bezpečí vztahu. Ale žádná pravidla nezaručí přijetí a sebepřijetí člověka. A nezaručí to ani manželský slib. Mé představy a skutečnost byla jiná. Diametrálně. Manželovy představy také narazily. To je normální vývoj, jenomže se to řeší tak, že někdo uhnout musí. To je zvláštní pojetí svobody. Musí uhnout? A kam až?  Až tak, že zpřetrhá vazby k svému původnímu, i třeba k původní rodině?

Ztrácí kontakt se sebou? Neprojevuje se?

Odevzdává svůj dech, svůj život... ale jak se tak dá žít? Když jeden partner přežívá, zatímco druhý si užívá, tak umírá vztah. Člověk dojde k nějaké hranici, už nemůže a ptá se, jak dál... ? Vždyt to není k životu. Kde je radost, uvolněnost? Kde je život? Komu patřím? Jaká mám vlastně být? Jak mě Bůh vidí?  V zajetí jakých představ žiji? Podle čích představ? 

Co je to morálka? A co svoboda?

Odpověď na tyto otázky nalézám, až když jsem ztratila svoji falešnou jistotu, že věci mají být tak a tak. Až když nefunguje vztah a nefunguji ani já.

Kde začít? U své víry, v jakého Boha věřím? V toho, kterého jsem si vymyslela, aby mi pasoval na mé komplexy? 

Co to znamená, že jsem svobodná?

Neučiníš si obrazu Boha, neučiníš si představu manželství, partnerství, života, lásky. Protože to je neustálý proces, je to stálá přítomnost. Bůh o sobě říká, že je JSEM. Jak ho tedy můžeme vtěsnat do našich pravidel? Víra není povinnost, ale objevování života. Uvolnění, radost a vděčnost.

Je to vše složité, protože jsme uvnitř speteni z různých vláken. Rozmotávat je není jednoduché, ale je to jediná cesta. Je to vysvlékání do nahoty. Odmotávání svých představ, svých pravdiček, závislostí a komplexů, které svazují nás i druhé.  Je to vysvlékání upřímné a pravdivé. Tak v sobě uvolníme sílu života, to je Eros. Eros nás vysvléká do naha. Jak se chceme milovat, když jsme oblečení?

Nahota je naše svébytnost. Tedy je to jiná láska, láska, kterou nevlastním, ale kterou sebou nechávám procházet. Která mnou prolíná jako dech. Když nedýchám, dojdou mi zásoby vzduchu. "A rodina se dusí." :-) Nádech uvolňuje napětí. To znám na svém těle. Když jsem v křeči, nepohnu se. Nádech je uvědomění. JSEM. Nádech je přítomnost. A život.

Jsem svébytná a jako taková o svém životě rozhoduji sama. Nejsem zodpovědná za pocit štěstí partnera. Nikdo nemůže učinit druhého šťastným. Natož když má představy o tom, jak by to partnerovo štěstí mělo vypadat. Musím dát partnerovi i svobodu být nespokojený.

Manželství mělo by být společným hledáním Boha, svobody, tedy lásky. Odbouráváním svých komplexů a ne se jim podřizovat a vyžadovat to po druhých.To lze jen když každý sleví ze svých představ. Když se vzdá své víry a začne nově hledat Boha, nebo svobodu, či život... ono je v podstatě jedno jak tuto skutečnost nazveme.

A co pak, když jeden jde a druhý jenom popochází na místě... ? Co je k životu a co ne?

Autor: Jarmila Horáková | sobota 15.11.2014 13:08 | karma článku: 6,88 | přečteno: 245x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  16:50

Aktualizujeme Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  16:43

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne