Beze slov

Etuda, která vznikla z více podnětů. Chci pozorovat a popisovat různé momenty lidské duše. Tato etuda je o studu, který je sdělen beze slov...

 

Do kabinetu zasvítilo odpolední slunce. 

Zuzana položila červenou propisku a zadívala se z okna. Žáci se s řevem rozprchli domů a ona musí opravit ještě pár sešitů a pak taky vyrazí...

Domů...?

Jo, domů, povzdychla si. K dětem a k manželovi... Seznámili se na kolejích. Byl slušný, společenský, spolehlivý a byl jí i celá ta léta věrný. Nakupoval, zařizoval... Nejedna kolegyně by si takového muže přála... 

Ozvalo se mírné zaklepání na dveře. Zuzana se ještě ani nenadechla, aby řekla: Dále! a už vykoukly mírné oči starší kolegyně Blaženky.

"Tady ti nesu trochu koláče.... Je ti něco? Jsi pobledlá... ", zkoumala Zuzanu. Byly si důvěrné jako dvě setry.

"Vím, moc jsem nespala", špitla Zuzana a rychle sklopila řasy. A hned jako by nic nadšeněji dodala: "Za to koláč vypadá čerstvě!" Pokusila se přitom o úsměv.

Blaženka se jí mlčky podívala do očí. Pak položila svou ruku na její. "Tak dobrou chuť! A už si odpočiň! Já taky už půjdu. Sice na mě doma nikdo nečeká, ale zaliju si kytky a popovídám si s nimi."

"Děkuji... Blaženko, jsi hodná..." řekla něžně s trochou smutku Zuzana.

Na vteřinu bylo ticho. V tom tichu o sebe neslyšně ťukly dvě koule, jako když si přiťuknou dvě sklenky se šampaňským. Takové ticho, které sbližuje a zároveň dává prostor a svobodu k tomu, jestli se obsah koulí vykutálí, vysype nebo ne. Okamžik, neuchopitelný a hluboký, který propojuje beze slov lidská srdce. Snad je to nějaké zvláštní světlo...

Zuzana se dívala do Blaženčiných očí, tak jako by jimi prostupovala a jejich nitra se  mlčky prolínala...

Má duše je jako oltář s reliéfy manželových doteků vzteku. Slovní agrese, výhrůžky a posměšky, které zůstávají zapsány ve zdech našeho domova, v nosných zdech,  za kterými z druhé strany mají děti na uších sluchátka, aby neslyšely... Nesu jeho záchvaty na svých zádech... Nikde žádná modřina, nikde žádná boule, jen klečím na trnech a schoulená do sebe se nechávám bičovat ponižováním, když on sám prožívá úzkost  a nejistoty... Jsou to jen okamžiky, než se z toho vyspí a je zase vzorný otec a manžel... ale ve mně narůstá pocit marnosti a studu. Stydím se a ten stud je jako bílá křída, kterou kolem sebe kreslím kruh, kde jsem v bezpečí intimity. Tam si lížu své rány, jako vlčice, která opouští smečku a uchyluje se do samoty, aby znovu a znovu umírala... a znovu skládala své kosti k sobě... protože jsem zraněná tím, komu jsem důvěřovala, že mě ochrání, koho jsem milovala a snad stále miluji... 

To je mé nechtěné tajemství, které se nedá vyslovit... a jen někdo, jen ty ho čteš z mé tváře, vím... a jsem ti vděčná, že se víc neptáš...

Blažence se v očích něco pohnulo... Kdybych ti tak, holka, mohla pomoci...

Broukla na Zuzanu. "Tak zítra... pa!"

Tiše naplněná nevyřčenými slovy Zuzany za sebou jemně zavřela dveře, jako by zavírala dveře do nitra ženy, kam mohla nahlédnout.

Autor: Jarmila Horáková | pátek 26.9.2014 18:23 | karma článku: 8,57 | přečteno: 300x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

Po dlouhé době zase přicházím mezi vás. Chci se podělit o krásné okamžiky měsíce června tak, jak se mi je podařilo nebo nepodařilo vyfotit.

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05 | Přečteno: 213x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

purpurový plášť archanděla Michaela

Jako purpurový plášť archanděla rozstříhaný na kousky, tak vypadají koniklece vykukující zpoza staré trávy....

24.3.2023 v 14:19 | Karma: 12,10 | Přečteno: 221x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

Toto je můj dopis tátovi, který je spíše modlitbou obecnou. Nebo vlastně i hodně konkrétní.Asi proto mi můj otec odpověděl, ať ho považuji za mrtvého a přerušil poslední trosky kontaktu. Někoho mi to připomíná. Že by A. B.?

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14 | Přečteno: 964x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

Před týdnem jsem oslavila narozeniny. Ač padesáté, cítím se celkem mladě. Ale o to nejde. Uvědomila jsem si, kam patřím a kam ne. Kdo mě má rád takovou jaká jsem a kdo má ...

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 608x | Diskuse| Osobní

Jarmila Horáková

každý den korálek

Vždyť bez klidu v srdci nemůže být pokoj kolem nás. Ticho je mé bohatství. Nadechuji ho do sebe jako čerstvý vzduch. A děkuji. Děkuji slunci, mrakům, vzduchu, vodě, ptákům... a posílám požehnání dětem, všem blízkým a světu mír.

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Macron nabízí sdílení jaderných zbraní pro obranu EU, nechce být vazalem USA

29. dubna 2024  14:08

Důvěryhodná evropská obrana by měla jít nad rámec ochrany, kterou už poskytuje Severoatlantická...

MF DNES má nominaci na Novinářskou cenu. Zaujal rozhovor s trampem na koni

29. dubna 2024  14:07

Nadace OSF zveřejnila seznam nominovaných na Novinářskou cenu 2023. V soutěžní kategorii Regionální...

Náraz do stromu odmrštil auto přes silnici, řidička nadýchala více než promile

29. dubna 2024  14:03

Opilá řidička havarovala v sobotu nad ránem na Jindřichohradecku. Po několika nárazech do stromů...

Za dvacet let úspěšného vývoje Českého republiky to nepovažujeme, řekl Klaus

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno 

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

  • Počet článků 1119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 414x
mám ráda staré stromy, jabloně, višně, ptačí klábosení,

mám ráda květiny, čerstvé i uschlé, stolistou růži, ladoňky, třezalku, mateřídoušku, louku plnou bodláků a rdesna,

všechny čtyři období, proměny,

mám ráda les a potoky v něm...

Ale také jsem vystudovala teologii, baví mě kromě výtvarničení, fotografování a zahradničení, filosofie, psychologie, religionistika...

 

https://www.sdb.cz/podporte-nas/#financne